Våra tjänster

Undvik bedragare - ligg steget före

De nya digitala möjligheterna innebär i många fall att vi kan leva ett smidigare liv. Vi kan göra allt ifrån att shoppa till att sköta bankärenden online. Men de nya möjligheterna innebär också att det uppstår nya sätt för bedragare att luras. Och ofta vill de stressa dig så ta det lugnt och tänk efter.

Ung person med tatueringar sitter ute i gräset med en laptop i knät

Nätfiske, falska lotterivinster och ID-kapning – tillvägagångssätten som bedragare idag har att lura sina medmänniskor är många. Dagligen kan vi ta del av berättelser från drabbade där man trott sig ha hjälpt en vän i nöd eller att man trott sig ha pratat med både polis eller bank, fast det var någon helt okänd man lämnade sina inloggningsuppgifter till.

Bedragarna spelar på våra känslor

Gemensamt för de flesta bedragare är att de spelar på vår känsla av att vi litar på andra, vår glädje av att ha fått ett oväntat ekonomiskt tillskott eller vår oro att bli utsatt för ett brott.

I dag sker bedrägeriförsök främst genom tre kanaler: Sociala medier, mejl och telefon. Alla tillvägagångssätt har som mål att lura till sig inloggningsuppgifter och koder. Ett sätt att lura till sig uppgifter är att göra det genom att utge sig för att vara någon annan. Ta till exempel Facebook: om du kapar någons konto "blir" ju du den personen och kan ta kontakt med personens vänner. Du kan skriva att du behöver hjälp med ett bankärende, att du behöver koder från kompisens dosa för att din har gått sönder och så vidare.

Vi bör alltså vara mer ifrågasättande när vi kontaktas på detta sätt, även om det ser ut att vara en vän som ber om hjälp. Ring personen och kontrollera att det verkligen är den du pratar med över nätet.

Vem kommer mejlet från egentligen?

Mejl som ser ut att komma från en myndighet eller annan officiell verksamhet är ett annat sätt som bedragare använder sig av för att få oss att sänka garden kring vår banksäkerhet.

Bedrägerimejlen håller ofta en oerhört hög klass och det är näst intill omöjligt att avgöra om de är äkta eller inte. Men i ett mejl med onda avsikter uppmanas du att lämna ut uppgifter av personlig karaktär, så som lösenord eller kontonummer – och så gör aldrig en bank.

På samma sätt gäller det att se upp när någon tar kontakt via telefon och utger sig för att ringa från din bank. De kan till exempel säga att de behöver dina inloggningskoder för att stoppa ett pågående bedrägeriförsök.

Det är inte bara den ekonomiska skadan som orsakar harm, utan även att man tappar förtroende för okända, och känner sig dum som låtit sig luras. Men det är viktigt att komma ihåg att bedragarna är ytterst slipade och vet exakt hur de ska göra för att vinna förtroende.

ID-bedrägerier

Så kallade id-bedrägerier eller id-kapning, där någon köper varor eller tar krediter i ditt namn eller på annat sätt använder sig av dina id-uppgifter, kan vara alldeles särskilt jobbiga att råka ut för, och tyvärr fortsätter dessa bedrägerier att öka.
Att ha kontroll på sina id-handlingar och vara försiktig med inloggningsuppgifter är idag viktigare än någonsin. En identitet anses vara kapad när en obehörig person, utan samtycke, använder någon annans personliga uppgifter för att begå bedrägeri eller annan kriminell handling.

Hur går en id-kapning till och vad kan hända?

Att stjäla någons identitet endast med hjälp av grundläggande information som namn, adress och personnummer är förhållandevis enkelt och bedragarna är snillrika. Några sätt de använder är att adressändra, lura till sig ditt BankID, vittja din brevlåda eller sopor. Sedan kan personen beställa varor och tjänster i ditt namn. Det kan handla om att teckna mobilabonnemang, beställa varor eller ta lån och krediter i ditt namn. Det kan också innebära att någon tar kontroll över dina bankkonton, upprättar autogirobetalningar eller tar ut pengar från ditt konto.

Så kan du skydda dig

Att skydda sig helt mot en id-kapning är inte möjligt men det finns en del du kan göra för att försvåra för bedragare. Ditt bästa skydd är att vara uppmärksam, handla med sunt förnuft och vidta förebyggande åtgärder. Var vaksam om någon tar en kreditupplysning på dig som du inte känner igen och polisanmäl om du misstänker att du har blivit utsatt för en kapning.

En del av de åtgärder du själv kan vidta i förebyggande syfte:

  • Skydda dina id-handlingar, personnummer och adressuppgifter

    Förvara din personliga information, kort, dosa och liknande på ett säkert ställe. Lämna inte ut ditt personnummer, organisationsnummer eller fullständiga adressuppgifter om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om. Polisanmäl alltid en förlust av en id-handling. 

  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder

    Dina koder och lösenord till exempelvis kort och system, inloggning/signering i internetbanken eller mobilbanken är personliga och du ska aldrig dela dem med någon. Använd även starka och svåra lösenord för att logga in på sidor där det finns känslig information om dig, till exempel sociala medier. Byt regelbundet lösenordet.

  • Säkra din dator och mobil

    De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att ha uppdaterade brandväggar, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Använd alltid ett lösenord till ditt trådlösa nätverk hemma och aktivera säkerhetsinställningar på din router för att förhindra att obehöriga ges åtkomst. Säkerhetskopiera alla dina system så att dessa kan återställas om något skulle ske.

  • Använd sunt förnuft när du surfar

    Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med "https". Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in. Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.

  • Var försiktig med mejl

    Öppna eller svara inte på mejl om du inte vet vem avsändaren är. Skicka heller aldrig personliga uppgifter via mejl eller klicka på länkar i mejl. Skriv istället själv in den webbadress som du vill besöka, till exempel www.swedbank.se.

  • Adressändring

    Spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress på skatteverket.se.

  • Lås din brevlåda

    Låt aldrig din post ligga i trapphus eller i öppna brevlådor. Om möjligt se till att ha en låst brevlåda. Är du bortrest en längre tid - eftersänd posten, be någon ta hand om den eller lagra/pausa utdelningen. Många myndigheter och företag erbjuder även att skicka post till en digital brevlåda.

  • Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag

    Då kan du snabbt upptäcka felaktiga transaktioner. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet eller om du får några oväntade.

  • Riv sönder/makulera papper

    Riv sönder/makulera papper med personlig information på innan du kastar dem i soporna.

  • Kontakta polisen vid misstänkt ID-kapning

    Om du misstänker att din identitet missbrukas av bedragare, anmäl detta till polisen på telefon 114 14.

Så skyddar du dig mot bedrägerier

Läs om vanliga bedrägerier och hur du skyddar dig mot dem.

Säkra internet- och mobiltjänster

Det är viktigt för oss att du ska kunna göra dina bankärenden, i våra digitala kanaler, på ett tryggt sätt.

Om du har drabbats

Skulle din identitet bli kapad och du råkat ut för ett bedrägeri bör du agera så snabbt och kraftfullt som möjligt för att minimera skadan.

  • Kontakta oss på banken. Ring 0492-795 00 (val 3) och berätta vad som har hänt.
  • Gör en polisanmälan.

Andra läste också

  • Företag utsätts oftare för bedrägeri på sommaren

    Bedragarna är pålästa och experter på att manipulera. De övar sig oavbrutet på att bli bättre på det som är deras jobb – att lura och bedra. 

    Så skyddar du dig för bedrägeri
  • Bli en medveten kund - som inte faller för försäljningsknep

    När plånboken blir tunnare ökar behovet av kunskap för att kunna fatta bra beslut om sin ekonomi. Här får du tips så att du blir en medveten kund som handlar på dina egna villkor, inte på grund av olika knep du utsätts för när du shoppar.   

    Så blir du en medveten kund